Innowacja pedagogiczna to „ulepszenie”, wprowadzanie nowych rozwiązań, modernizacja. Specyfikę innowacji zdefiniował W. Okoń: „innowacja pedagogiczna jest zmianą struktury systemu szkolnego”. Innowacją pedagogiczną prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły czy przedszkola
Innowacja wzbogaca założenia podstawy programowej o nowe treści, które będą nie tylko przydatne i praktyczne, ale przede wszystkim inspirujące dzieci do jego naturalnej aktywności. Odkrywanie i działanie jest naturalną predyspozycją każdego dziecka już od pierwszych lat życia, wynika z jego potrzeb psychicznych. Jest efektem procesu dziecięcego myślenia, odczuwania, spostrzegania, reakcji na otoczenie. To właśnie możliwość realizowania się w wiadomości potrzebnych do dalszego eksperymentowania i poszukiwania. Priorytetem wszelkiego oddziaływania na wychowanków jest zaspokojenie ich potrzeb. Sprzyjająca atmosfera, dobór form, metod pracy z dzieckiem a także wyposażenie przedszkola warunkuje podejmowanie przez dzieci aktywności i rozwój ich zainteresowań. Zapewniając dziecku warunki do stałego tworzenia opartego na aktualnie posiadanej wiedzy, umożliwiamy rozwój jego przyszłej aktywności. Umysł dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo chłonny, dlatego nauczyciele, rodzicei wychowawcy mają do spełnienia misję udzielenia szczególnego wsparcia w rozwijaniu wszechstronnym dziecka .
Proponowana innowacja uwzględnia istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka potrzeby: potrzebę poznawczą, potrzebę tworzenia, potrzebę aktywności, ruchu, zabawy, samodzielności oraz kontaktu emocjonalnego i społecznego. Jej celem jest wspieranie dzieci w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, fizycznym, estetycznym, ze zwróceniem uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystanie jego mocnych stron i indywidualnych zdolności, nakierowane na rozwój kompetencji kluczowych, poprzez praktyczne działania we wszystkich dziedzinach aktywności oraz zdobywanie nowych umiejętności poprzez zabawę.Myślą przewodnią tego programu jest dbałość o zapewnienie najpełniejszego rozwoju umiejętności i poczucia wartości każdego dziecka, umożliwiając mu jednocześnie osiągnięcie gotowości do podjęcia obowiązku szkolnego, jak również podniesienia wśród rodziców świadomości znaczenia edukacji przedszkolnej.
Niezbędnym warunkiem wdrożenia innowacji jest szeroko pojęta współpraca z rodzicami. Zaangażowanie i poparcie ze strony rodziców jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów.
Założenia programu:
1. Program powstał, aby rozwijać sferę poznawczą, intelektualną, ruchową i emocjonalną.
2. Program został opracowany dla grupy dzieci 3, 4, 5 i 6 letnich.
3. Program rozwija samodzielność, myślenie praktyczne i kreatywne, spostrzegawczość, koncentrację uwagi, ćwiczy umiejętność współpracy w grupie, zespołach i indywidualnie
4.Program uczy wiedzy przyrodniczej, geograficznej, biologicznej, chemicznej itp.
Proponowane przez nauczycieli zabawy badawcze i eksperymenty pozostają w zgodzie z celami wychowania przedszkolnego zawartego w nowej podstawie programowej i obejmują:
- Poznawanie świata barw (m. in.: tworzenie tęczy)
- Zabawy z powietrzem (wiatraczki, zabawy z dmuchawcami, watą, balonem)
- Zabawy z magnesami (przyciąganie-odpychanie)
- Tajemnice wody (różne skupienia wody :śnieg, lód, barwienie, rozpuszczalność i nierozpuszczalność w wodzie ,tonięcie)
- Zjawiska optyczne (cień, zaćmienie słońca, tęcza)
- Zabawy z ruchem (zjawisko przenoszenia dźwięku -tworzenie telefonu)
- Zjawiska przyrodnicze (m.in.: tropy na śniegu)
- Zabawy z piaskiem, masami plastycznymi,
- Zjawiska fizyczne, chemiczne i wiele innych obszarów tematycznych (tworzenie m.in.: wulkanu z przypraw kuchennych
1. Koncepcja programu dostosowana jest do założeń Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 356), wynika też z zadań wynikających z Koncepcji Pracy Przedszkola.
2. Realizacja programu umożliwia każdemu dziecku poszerzenie i pogłębienie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.
Cel główny:
- Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
- Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych –poprzez współdziałanie w zabawach i w sytuacjach zadaniowych oraz dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych. Cele szczegółowe:
- Aktywne uczestnictwo w zabawach badawczych ( dziecko – ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje).
- Nauka cierpliwości w czekaniu na swój udział w badaniach.
- Przestrzeganie ustalonych zasad współżycia i bezpieczeństwa w zabawach
- Formułowanie spostrzeżeń i wniosków.
- Posługiwanie się prostymi narzędziami, przedmiotami codziennego użytku.
- W miarę poprawne nazywanie badanych przedmiotów i zjawisk.
- Dbanie o stan środowiska społeczno – przyrodniczego.
- Podejmowanie prób samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela.
Sposób realizacji programu:
Program realizowany będzie głównie w trakcie zajęć przedszkolnych przez cały rok przy wykorzystaniu różnych form i metod pracy. W innowacji zaproponowane są określone zadania do realizacji, mające na celu wszechstronny rozwój dziecka, stymulowanie sensoryczne oraz wyposażenie rodziców w wiedzę w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunku jego prawidłowego rozwoju.
Organizowanie będą również zajęcia z udziałem rodziców w roli prowadzących eksperymenty.
Organizowane będą także wycieczki.
Nawiążemy współpracę z placówkami, firmami i studentami zajmującymi się działalnością badawczo-eksperymentalno-pokazową.
Będziemy korzystać z pomysłów umieszczonych w internecie .